Rapport: 'De digitale snelweg naar de gemeente'

01-03-2019

De Rekenkamercommissie gemeente Enschede heeft een rapport gepubliceerd over de digitale dienstverlening aan inwoners van de gemeente Enschede. In het rapport staan conclusies en aanbevelingen over de kansen van digitale dienstverlening en hoe deze door de gemeente worden benut.

De rekenkamercommissie heeft de afgelopen maanden laten onderzoeken of het bevorderen van de digitale dienstverlening bij de gemeente Enschede, zoals de Nationale Ombudsman voorschrijft, aansluit bij de wensen van de inwoners. De vraag was daarbij of de gemeente Enschede verantwoordelijkheid neemt voor de inrichting en uitvoering van het digitaliseringsproces en of de Enschedese digitale dienstverlening toegankelijk, oplossingsgericht en gebruiksvriendelijk is.

De focus van het onderzoek lag op de ervaringen van inwoners met gemeentelijke dienstverlening, uiteenlopend van zorgvragen, uitkeringen en bouwvergunningen tot het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen. Naast een bureaustudie van relevante beleidsstukken hebben voor het onderzoek 918 respondenten van het EnschedePanel een digitale vragenlijst ingevuld over hun ervaringen met digitale dienstverlening door de gemeente Enschede en is bij 15 betrokken functionarissen binnen de gemeente een diepte-interview afgenomen.

bron: Rekenkamer Enschede

→ Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over privacy, cybersecurity en data. Abonneer op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer