Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

WhatsApp en gemeentelijke dienstverlening

Vanaf 7 december 2019 is het niet meer mogelijk om WhatsApp als dienstverleningskanaal te gebruiken zonder zakelijk account. Het juiste zakelijk account is (nog) niet beschikbaar voor Nederlandse gemeenten waardoor het niet mogelijk is om WhatsApp als dienstverleningskanaal aan te bieden.

VNG 5 november 2019

Het gaat hierbij om het gebruik van WhatsApp als dienstverleningskanaal voor klantcontact. Het gaat hier dus niet om het gebruik van WhatsApp tussen medewerkers persoonlijk en klanten, maar om inzet van WhatsApp als dienstverleningskanaal.

VNG heeft in de afgelopen periode met verschillende partijen contact gehad en heeft kennisgenomen van de situatie rondom WhatsApp.

We stellen vast dat alle leveranciers van Whatsapp-dienstverlening bezig zijn met het bedenken van legale alternatieven voor het benutten van Whatsapp als extra dienstverleningskanaal. Gezien de korte termijn tot 7 december 2019 verwachten we geen verandering van de situatie.

WhatsApp vanaf 7 december niet meer inzetbaar

Gemeenten dienen er dus rekening mee te houden dat WhatsApp vanaf deze datum (tijdelijk) niet meer ingezet kan worden als dienstverleningskanaal. Gemeenten blijven natuurlijk wel gewoon per telefoon, mail en eventuele ander kanalen zoals webchats bereikbaar.

Dit nieuwsbericht is ook te vinden in het dossier Digitale transformatie

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.