Europese Commissie onderzoekt dataverzamelingsgedrag Google

21-01-2021

De Europese Commissie start een tweetal onderzoeken naar Google. Het eerste onderzoek richt zich op de technologie die de zoekmachinereus gebruikt om persoonsgerichte advertenties aan gebruikers te tonen. Het tweede onderzoek kijkt hoe het Amerikaanse techbedrijf gebruikersdata verzamelt en verwerkt. Dat melden diverse internationale media, waaronder Politico, Bloomberg en Reuters.

Europese Commissie legt Google onder een microscoop

De Europese Commissie bevestigt dat ze een vragenlijst heef opgesteld en naar meerdere adverteerders heeft gestuurd. Het dagelijkse bestuur van de EU vertelt tegenover Bloomberg dat de vragenlijst is opgesteld “in de context waarop de Commissie onderzoekt hoe Google data verzamelt en gebruikt”. Het onderzoek richt zich op alle diensten van Google, waaronder digitaal adverteren en de technologie die het bedrijf gebruikt om data te verzamelen.

De vragenlijst die de Europese Commissie heeft opgesteld, beslaat volgens ingewijden dertien pagina’s. Een aanzienlijk deel van de vragen gaat over Googles Display Network, een netwerk van adverteerders waar Google mee samenwerkt om relevante advertenties te tonen voor mensen die op internet surfen.

Onderzoek gaat over complexiteit advertentienetwerk

Uit documenten die in handen zijn van Politico blijkt dat de Europese Commissie twee afzonderlijke onderzoeken lanceert naar de zoekreus. Allereerst wil de Commissie meer inzicht in hoe de advertentie-industrie werkt en welke technologie daarin omgaat. Dat is een technisch gecompliceerd verhaal waar Google nauw samenwerkt met adverteerders en website-eigenaren.

Om een beeld te geven hoe complex het Display Network van Google is: Google heeft voor adverteerders een veilingsysteem bedacht waar ze biedingen kunnen uitbrengen om een positie op de zoekresultatenpagina te kopen (op basis van zoekwoorden of inhoudsthema). Naast de prijs voor een advertentie kijkt Google ook naar de bestemmingspagina -de pagina waar naartoe gelinkt wordt in de advertentie- en de kwaliteit daarvan. Aan de hand van diverse criteria berekent Google een kwaliteitsscore voor de advertentie, zeg maar een rapportcijfer. Op basis van deze kwaliteitsscore en het bedrag dat adverteerders bereid zijn te betalen (ook max CPC of maximale kosten per click genoemd), bepaalt Google de advertentiewaarde, en dus de positie van de advertentie op de zoekresultatenpagina.

Het tweede onderzoek gaat over de vraag hoe Google data verzamelt en verwerkt en hoe ze daar geld mee verdient. “De Europese Commissie maakt zich zorgen over de manier waarop Google gegevens verzamelt, raadpleegt, verwerkt en gebruikt om geld te verdienen”, zo staat er volgens Politico in de documenten.

Google: ‘We werken mee aan het onderzoek’

Een woordvoerder van Google zegt tegenover Reuters dat het internetbedrijf meewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie. “We concurreren met vele anderen in de industrie en geven mensen controle over hoe hun informatie wordt gebruikt om advertenties te personaliseren en beperken het delen van persoonlijke gegevens om de privacy van mensen te waarborgen”, aldus de woordvoerder.

Vrijdag is de deadline waarop adverteerders de vragenlijst van de Europese Commissie kunnen invullen en opsturen. Wat het dagelijkse bestuur van de EU met de antwoorden gaat doen, is nu nog moeilijk te zeggen. Ze kunnen aanleiding geven om verder onderzoek te verrichten. Ook kan ze van Google eisen dat ze aanpassingen doet om een dwangsom te voorkomen.

Google betaalt miljarden euro’s aan boetes

De afgelopen vijf jaar heeft de Europese Commissie diverse boetes uitgedeeld aan Google. In 2017 kreeg de zoekgigant een boete van 2,4 miljard euro opgelegd voor het voortrekken van diens eigen prijsvergelijker Google Shopping in de zoekresultaten van haar zoekmachine. Een jaar later moest Google een bedrag van 4,3 miljard euro overschrijven naar de Europese Commissie, omdat het bedrijf zijn machtspositie van besturingssysteem Android misbruikte. En in 2019 kreeg het Amerikaanse technologiebedrijf een boete van 1,5 miljard euro voor de kiezen voor machtsmisbruik van zoekadvertentiedienst AdSense. Als je alle boetes bij elkaar optelt, kom je uit op 8,2 miljard euro.


bron: VPN Gids

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over privacy, cybersecurity en data. Abonneer op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer