Coronavirus heeft grote invloed op betaalgedrag consumenten

04-06-2020

De uitbraak van het coronavirus zorgt ervoor dat mensen massaal naar contactloze betaalmiddelen grijpen, nog meer dan al gebruikelijk was. Het gebruik van cash daalt nog harder, terwijl het aantal mobiele betalingen verdubbelt. Dat blijkt uit analyses van betalings- en technologiebedrijf Mastercard. Gebruiksgemak en hygiëne zijn de voornaamste redenen dat consumenten cash geld links laten liggen.

Al aan het begin van de crisis vroegen Nederlandse winkeliers om zoveel mogelijk contactloos te betalen, om verspreiding van besmetting te voorkomen. Ter ondersteuning verhoogden banken de limieten voor contactloos betalen. Het aandeel contactloze betalingen in Europa ligt momenteel dan ook op meer dan driekwart (78%). De ontwikkeling van cash geld naar digitaal (contactloos) betalen is weliswaar al vele jaren aan de gang, maar het coronavirus geeft nog een extra duwtje in de rug.

Consumenten noemen gebruiksgemak (85%) en hygiëne (81%) de voornaamste redenen voor de overstap naar contactloos betalen. Volgens Mastercard is dat geen tijdelijke ontwikkeling, maar stapt een groot deel van de consumenten permanent over naar contactloos en mobiel betalen. “Een (bijna) cashloze samenleving is dichterbij dan velen denken”, zei Arjan Bol van Mastercard een tijdje terug. Hij had niet kunnen bevroeden dat het zo snel zou gaan en al helemaal dat een coronavirus hiervan de oorzaak zou zijn.

Er valt wat te zeggen voor het in stand willen houden van cash. Vooral in het kader van het behoud van privacy biedt cash geld voordelen. De hier beschreven ontwikkeling is vermoedelijk ook koren op de molen van complotdenkers, die in het coronavirus een middel zien van duistere machten om meer grip te krijgen op de maatschappij. Toch lijkt gezond blijven het te winnen van de zorgen over privacy die bij veel mensen leven. Door de coronapandemie zijn velen zich meer bewust geworden van de hygiënische risico’s van contant geldgebruik, dat immers door vele handen en vingers gaat.

Permanente ontwikkeling

Interessant is dat ongeveer driekwart (73%) van de Europeanen aangeeft dat een einde van de pandemie geen reden is om af te stappen van contactloze betalingen. Negen op de tien (89%) geeft aan de stap naar contactloze betalingen als eenvoudig te hebben ervaren en een ruime meerderheid (64%) heeft zelfs een duidelijke voorkeur voor contactloze betalingen in winkels. Contactloos betalen per bankkaart heeft momenteel nog de voorkeur van consumenten, maar mobiel betalen zag in het afgelopen kwartaal een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. In Nederland zal de brede introductie van Apple Pay daaraan zeker hebben bijgedragen.

“In Europa, en vooral in Nederland, ging de transitie naar contactloze betalingen al relatief snel. Dit geldt niet alleen voor de adoptie, het is duidelijk te zien dat consumenten de nieuwe betaalmanier blijvend omarmen”, aldus Milan Gauder, Executive Vice President van Product and Innovation Europa bij Mastercard. “Bij het verhogen van de contactloze limieten in zoveel landen richten we ons op de veiligheid. Onze technologie helpt bij het navigeren naar veranderingen in het betaalgedrag van consumenten en zorgt ervoor dat transacties veilig verlopen.”


bron: Banken.nl

Van onze partners

Privacy voor finance professionals

→ Lees meer

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over privacy, cybersecurity en data. Abonneer op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer