Steeds meer organisaties kiezen ervoor een privacy-professional in huis te halen, ondanks dat dit onder de Europese privacywetgeving lang niet altijd verplicht is. Om er zeker van te zijn dat aan de strenge eisen uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt voldaan, verlangen werkgevers steeds vaker een vorm van bewijs dat aantoont dat de kandidaat privacy-professional over voldoende kennis beschikt. Een veel voorkomende eis is het bezit van een CIPM-certificaat. Waarom is dit zo'n gewild certificaat? Advocaat I Chu Chao beantwoordt drie belangrijke vragen.
CIPM staat voor: 'Certified Information Privacy Manager'. CIPM is de eerste en enige certificering wereldwijd op het gebied van privacy-management. Als je CIPM gecertificeerd bent, dan ben je niet alleen goed op de hoogte van de privacywetgeving, maar dan weet je dit ook toe te passen en uit te voeren in de dagelijkse praktijk.
De CIPM-certificering is met name geschikt als je al enige kennis en ervaring hebt op het gebied van privacy en hierin een stap verder wil zetten. Bijvoorbeeld als je wordt gevraagd een (nieuw) privacyprogramma op te zetten, of hierbij wordt betrokken. Wie hiervoor verantwoordelijk is kan erg verschillen per bedrijf of organisatie. Hierdoor is de CIPM-certificering geschikt voor een brede doelgroep.
Met een CIPM-certificaat op zak kun je herkennen in welke fase van volwassenheid een organisatie zich bevindt op het gebied van privacy. Daarnaast toon je met CIPM aan dat je alles in huis hebt om een volledig privacyprogramma op te zetten, te onderhouden en te managen, in alle (levens)fasen van het programma. Een CIPM-certificicaat biedt een soort 'kwaliteitskeurmerk' voor je (potentiële) werkgever en klanten dat het, naast je privacykennis, ook met je privacy-ervaring wel goed zit. Dit kan een hoger salaris of uurtarief rechtvaardigen.
Op 19 maart 2020 gaat de door I Chu Chao verzorgde tweedaagse CIPM examentraining van start.
Dit artikel is ook te vinden in dossiers AVG en Verantwoordingsplicht