Mag ik onder de AVG aan direct-marketing doen zonder toestemming van de ontvanger?

Antwoord

Net als nu mag u straks onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een burger of organisatie bellen of post sturen met een aanbod zonder dat u daarvoor toestemming hebt. Maar als u een aanbod verstuurt via een digitaal kanaal zoals e-mail, fax of sms, hebt u wel voorafgaande toestemming nodig.

Onder de nieuwe regels houden mensen het recht om bezwaar te maken tegen klassieke direct marketing. En het recht om hun toestemming in te trekken als het gaat om digitale kanalen. U moet mensen in beide gevallen wel duidelijker informeren. Dit geldt zowel voor commerciƫle, ideƫle als charitatieve direct marketing.

Duidelijke informatie
Onder de AVG moet u ontvangers van uw aanbod bij het eerste contact goed informeren over met welk doel u gegevens verwerkt en met welke organisaties u de gegevens eventueel deelt. Wilt u de persoonsgegevens gebruiken of verkopen voor marketingdoeleinden? Dan moet u de ontvanger daar heel duidelijk over informeren. U mag dat niet verstoppen in de kleine lettertjes. U moet de ontvanger ook duidelijk informeren over het recht van bezwaar. Dat betekent dat u klanten bij het eerste contact de mogelijkheid moet bieden om zich af te melden voor direct marketing. Het afmelden moet gratis zijn en net zo gemakkelijk als de manier waarop iemand zich kan aanmelden.

Recht van bezwaar
Het recht van bezwaar houdt in dat iemand aan kan geven dat u zijn of haar gegevens niet meer mag verwerken voor direct marketing. Daarnaast zijn er algemene afmeldmogelijkheden. Zoals het Bel-Me-Niet register, het Postfilter of een NEE-sticker op de brievenbus.

Als iemand zich heeft afgemeld moet u zich daar aan houden. Biedt u telefonisch iets aan? Dan moet u tijdens het telefoongesprek wijzen op de afmeldmogelijkheden. U moet mensen ook de mogelijkheid bieden zich daarvoor in te schrijven.

Waarom verschillende regels voor reclamepost en digitale kanalen?
Dat is om burgers en organisaties te beschermen tegen te veel reclame. Wanneer u als bedrijf bijvoorbeeld een folder verspreidt, dan kost u dat geld. Een e-mail is gratis waardoor u onbeperkt e-mails kunt sturen. Als alle organisaties dat zouden doen, dan maken zij deze communicatiekanalen onbruikbaar voor burgers en organisaties.

Als het gaat om digitale kanalen, geldt er wel een uitzondering voor bestaande klanten. Die mag u wel blijven benaderen. Zolang u maar duidelijk in elk contact aangeeft hoe iemand zich weer kan afmelden.

Datum: 13 juni 2017
Bron: Autoriteit Persoonsgegevens