Hoe verhoudt de registratie van persoonsgegevens in horecagelegenheden zich tot privacywetgeving?

Vraag

In de persconferentie van vorige week donderdag kondigde minister-president Mark Rutte aan dat horecagelegenheden hun gasten vanaf deze week moeten vragen om hun naam en telefoonnummer. Deze gegevens kunnen in het geval van corona-uitbraken helpen bij bron- en contactonderzoek van de GGD. Maar hoe verhoudt deze registratie van persoonsgegevens zich tot privacywetgeving?

Antwoord

Vrijwillige afgifte

De registratie van naam en telefoonnummer gebeurt op vrijwillige basis. Horecaklanten kunnen niet worden verplicht om hun gegevens af te geven. Klanten mogen ook niet worden geweigerd als zij geen gegevens willen afgeven.

Toestemming

Wanneer blijkt dat iemand in een horecazaak besmet is geraakt met corona, kan de GGD contact met de betreffende zaak opnemen en vragen om de geregistreerde klantgegevens in te zien. De GGD mag die gegevens volgens de AVG echter alleen gebruiken als horecaklanten daartoe expliciet toestemming hebben gegeven. Horecapersoneel moet deze gegevens dus niet alleen registreren, maar ook uitleggen waartoe de registratie dient en klanten vragen of ze daarmee akkoord gaan.

Bewaartermijn

De AVG kent geen standaard bewaartermijn. Verzamelde persoonsgegevens mogen bewaard worden voor zolang dat nodig is in verband met het doel waarvoor ze in beginsel zijn verzameld. De namen en adressen van horecaklanten mogen dus worden bewaard voor zolang deze van belang kunnen zijn voor bron- en contactonderzoek van de GGD. Die periode betreft in dit geval twee weken.

Bekijk hier het aangepaste protocol Horeca per 10 augustus 2020 van Koninklijke Horeca Nederland

Datum: 11 augustus 2020
Bron: Redactie Privacyweb