Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Consumer propensity to adopt PSD2 services: trust for sale? (Engels)

Dit rapport, gepubliceerd door De Nederlandsche Bank, onderzoekt de mogelijke impact van de herziene PSD2 op de werking van de retailbetalingsmarkt. Om dit te begrijpen werd de houding van consumenten ten aanzien van het delen van betalingsgegevens met bestaande en nieuwe aanbieders van betalings- en rekeninginformatiediensten en het gebruik van hun diensten bestudeerd.

1 januari 2020

Er volgen verschillende conclusies uit dit onderzoek. Ten eerste is de neiging van consumenten om toestemming te geven voor het gebruik van betalingsgegevens het grootst als de gegevensgebruiker hun eigen bank is. Slechts een minderheid zou toestemming geven voor het gebruik van betalingsgegevens om een ​​financieel overzicht te maken met gepersonaliseerde aanbiedingen.

Ten tweede kan een expliciete financiële beloning meer mensen verleiden om van deze service gebruik te maken en de service van een BigTech te eisen in plaats van van de eigen bank.

Ten derde houdt steun voor het gebruik van betalingsgegevens door andere banken en BigTechs om te beslissen over leningen ook positief samen met financiële prikkels. Ten slotte wordt de neiging om de twee nieuwe PSD2-services te gebruiken gedreven door het vertrouwen van de consument in de aanbieders van deze services. Consumenten hebben meer vertrouwen in hun eigen bank dan in BigTechs.

Lees hier het rapport Consumer propensity to adopt PSD2 services: trust for sale?

Bron: De Nederlandsche Bank

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.