Filter op
content
PONT Data&Privacy

Jaarverslag MIVD 2018

Onder de noemer ‘vooruitziend vermogen voor vrede en veiligheid’ zorgt de MIVD ervoor dat Defensie de informatie krijgt die ze nodig heeft om ons land te kunnen beschermen.

30 april 2019

Zie bijlage

Die kennis is onze kracht. Niet zelden is deze letterlijk van levensbelang voor onze militairen. De inlichtingen van de MIVD leveren ook een onmisbare bijdrage aan ons streven naar een informatie gestuurde krijgsmacht, een van de speerpunten uit de Defensienota 2018. Zij zijn bovendien cruciaal voor het Nederlandse veiligheidsbeleid en de nationale veiligheid. De MIVD speelt dus een belangrijke rol in het beschermen wat ons dierbaar is: onze veiligheid, vrijheid en welvaart.

We mogen niet naïef zijn over de toenemende onveiligheid. Nederland heeft meer dan ooit goede inlichtingen nodig. De in 2018 verijdelde cyberoperatie van de Russische militaire inlichtingendienst (GRU) was illustratief voor de veranderende veiligheidsomgeving. Door deze bloot te leggen, gaven wij een duidelijke boodschap af: wij tolereren dit niet in ons land. Samenwerking met onze partners, zowel nationaal als internationaal, was daarbij van groot belang.

Het jaar 2018 stond voor de MIVD ook in het teken van de implementatie van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv2017). Een complexe wet die meer impact had op de MIVD dan bij de totstandkoming van de wet is onderkend. In de tussentijd gaan de werkzaamheden van de dienst, waaronder de ondersteuning van missies, gewoon door. Net als het onderkennen van informatie- en cyberoperaties.

In dit jaarverslag kunt u lezen wat in 2018 de belangrijkste aandachtpunten waren en hoe de MIVD haar taken heeft vervuld.

bron: MIVD

Artikel delen

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.