Adviseur Privacy, Informatieveiligheid en informatiemanagement

Adviseur Privacy, Informatieveiligheid en informatiemanagement
36 uur per week
Vacaturenummer 80601


Ben jij altijd bezig met security, privacy en informatiemanagement? Reageer dan!

Wat ga je doen?
Als adviseur ken jij de wereld van informatiebeveiliging, privacy en informatiemanagement. Je bent altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van security, privacy en informatiemanagement.

Vanuit de wettelijk eisen moeten wij voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), het normenkader Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) en verantwoordingsstelsel voor informatieveiligheid ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit).

Om hier goed invulling aan te geven, ga je aan de slag met o.a. de volgende werkzaamheden:

  • Je neemt actief deel aan lokale en regionale overleggen en projectgroepen (voornamelijk op het gebied van informatieveiligheid, privacy en informatiemanagement) en vertegenwoordigt hier de gemeente Alblasserdam.
  • Je maakt werkinstructies die bij beleidstukken horen en zorgt voor de implementatie van deze instructies en procedures.
  • Jaagt binnen onze organisatie de ontwikkelingen op het gebied van informatieveiligheid, privacy en informatiemanagement aan en draagt zorg voor de uitvoering hiervan in samenspraak met de rest van de organisatie.
  • Adviseert het management en de proceseigenaren hoe zij op een effectieve en efficiënte manier hun doelen in het licht van risico’s en onzekerheden kunnen bereiken.
  • Bevordert bewustwording aangaande informatiebeveiliging en dataprotectie.
  • Stelt jaarlijks een plan van aanpak op betreft privacy, informatieveiligheid en informatiemanagement.
  • Je beheert het ISMS-systeem:
    • Je houdt o.a. het verwerkingsregister in het ISMS-systeem op orde.
    • Je houdt - na de implementatie ISMS - vanuit het ISMS-systeem overzicht op de informatie- en privacyrisico's en werkt de uitkomsten uit tot een passend advies.


Specifieke taken Privacy

  • Je bent als ENSIA-coördinator verantwoordelijk voor de uitvoering van de horizontale en verticale verantwoording op het gebied van informatieveiligheid binnen de gemeente.
  • Je houdt je als adviseur informatieveiligheid bezig met het BIO normenkader (Baseline informatieveiligheid Overheid) en voert Basis Risico Analyses (BRA) BIV+R uit.
  • Voert het logging- en IAM-beleid uit betreft de applicaties die gemeente Alblasserdam zelf in eigen beheer heeft.
  • Je houdt je als privacy coördinator o.a. bezig met de verdere implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waaronder het uitvoeren van DPIA's, het verder completeren van het register van verwerkingen en adviseer je bij het afsluiten van verwerkersovereenkomsten. Daarnaast ben je het eerste aanspreekpunt binnen de organisatie voor vragen op het gebied van privacy.


Specifieke taken informatiemanagement

  • Je coördineert de invoering van datagericht werken in Alblasserdam. Waarbij je zorgt voor toegankelijkheid van data en levert gevraagd en ongevraagd data-analyses op relevante maatschappelijke vraagstukken. Je bent een actieve sparringpartner voor diverse collega's onder andere op het gebied van veiligheid, dienstverlening en burgerparticipatie. Uiteraard werk je hierin nauw samen met de informatiemanagers van de gemeenten uit de regio.
  • Je bent de schakel tussen het Service Centrum Drechtsteden (SCD) en Alblasserdam op het gebied van ICT en informatiemanagement. Het SCD is een gemeenschappelijke regeling die voor meerdere gemeente invulling geeft aan de bedrijfsvoering en jij zorgt voor de verbinding en implementatie van beide taakvelden voor de gemeente Alblasserdam.
  • Je weet vanuit opdrachtgeverschap de informatiebehoefte vanuit de bedrijfskant in beeld te brengen. Dit betekent inventariseren informatiebehoefte van belanghebbenden en medewerkers en het in kaart brengen of alle informatie voor hen makkelijk is te vinden (gebruikerskant).


Wat neem je mee?

  • Hbo-werk- en -denkniveau, een afgeronde relevante opleiding (bijvoorbeeld richting Bedrijfskunde of Bestuurskunde) en bij voorkeur 2-3 jaar relevante werkervaring.
  • Goede algemene kennis van en/of affiniteit met onderwerpen in het domein van privacy, informatiebeveiliging, ICT, gegevensverwerking en informatiemanagement.
  • Je durft initiatieven te nemen en weet als geen ander je verbindende karakter in te zetten om mensen mee te krijgen en te enthousiasmeren. Als je een kans ziet, laat je deze niet lopen maar ga je proactief aan de slag.
  • Je bent een kritische, gelijkwaardige en prettige gesprekspartner die denkt in kansen en mogelijkheden. Je werkt continu aan verbeteringen en innovaties en weet anderen daarin mee te nemen en draagvlak te creëren.
  • Je bent risicobewust en hebt daarom aandacht voor privacy en informatieveiligheid.
  • Je herkent je in de organisatiewaarden: verantwoordelijk, betrokken, verbinden, gedreven en met lef.
  • Je herkent je in de volgende competenties: daadkrachtig, nieuwsgierig, resultaatgericht en communicatief vaardig.


Waar kom je te werken?
Alblasserdam heeft ruim 20.000 inwoners. Het is een bedrijvig en karaktervol dijkdorp met een krachtig arbeidsethos. Er is een sterke sociale gemeenschapszin met een levensbeschouwelijke diversiteit. Alblasserdam is onderdeel van het strategisch belangrijke Drechtstedengebied en ligt in het poldergebied Alblasserwaard. De gemeente Alblasserdam werkt nauw samen met haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

De ambtelijke organisatie van Alblasserdam bestaat uit ruim 80 vaste medewerkers. Daarnaast worden wij ondersteund door de medewerkers van het Shared Service Center Drechtsteden, leerwerkbedrijf Smile en Dienstverlening Drechtsteden voor ondersteunende taken en publiekszaken. Onze organisatie is klein maar krachtig. De lijnen zijn kort, de sfeer is goed en er wordt hard gewerkt. We willen als organisatie graag toekomstbestendig blijven en investeren daarom ruimhartig in de ontwikkeling van onze medewerkers. Ook besteden we veel aandacht aan vitaliteit. In ons recent geheel gerenoveerde gemeentehuis hebben we naast een modern kantoorgedeelte ook een werkcafé en sportruimte. We geloven in samenwerken, zowel met elkaar als met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Samen kom je verder!

Het team
Je komt te werken in het Team Bestuur en Bedrijfsvoering. Dit team bestaat uit circa 11 medewerkers en biedt ondersteuning aan de ambitie van de organisatie om zich verder te ontwikkelen naar een wendbare organisatie die flexibel inspeelt op de veranderende vraag en nieuwe behoeftes van de maatschappij. Wij bieden overzicht, maken verbinding en geven gevraagd en ongevraagd advies.

De vacature
De maatschappij verandert. Digitaal werken is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ontwikkelingen als Cloud computing, Blockchain, en Big Data gaan snel. Dit alles heeft grote impact op onze organisatie en onze medewerkers. We moeten op een andere manier samenwerken, diensten leveren, kennisdelen, beslissingen nemen en communiceren. Maar wel op een veilige manier, zodat onze inwoners kunnen rekenen op een betrouwbare gemeente.
Het bewust worden van en het sturen op data, privacy en informatieveiligheid wordt steeds belangrijker en moet zowel bestuurlijk als organisatorisch geborgd worden.

Wat bieden we jou?
Een afwisselende functie waarin je over de volle breedte van het werkveld aan de slag gaat. Het betreft een functie voor 36 uur per week voor minimaal 12 maanden. Met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.

De functie is ingedeeld in schaal 10 (maximaal € 4.494,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek). Inschaling is afhankelijk van je kennis, opleiding en ervaring.
Wij zijn een moderne werkgever. Wij kennen uitstekende arbeidsvoorwaarden op het gebied van reiskosten, flexibele werktijden, verlofregelingen en studiefaciliteiten. Daarnaast beschik je als medewerker over een Individueel Keuze Budget van 17,05% van je bruto jaarsalaris. Je beheert dit budget zelf en je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om dit (of een deel hiervan) te laten uitbetalen of er vakantie-uren van te kopen.

Solliciteren of meer weten?
Je kunt solliciteren voor 17 mei 2021 via het sollicitatieformulier.

Heb je vragen? Neem dan contact op met Henriëtte van Rymenant, teamleider bestuur en bedrijfsvoering 06-40343487. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.alblasserdam.nl.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Solliciteer

Vacatureinformatie

FUNCTIEGEBIED:

Informatiebeveiliging


OPLEIDING:

HBO


BRANCHE:

Adviseur Privacy, Informatieveiligheid en informatiemanagement


PROVINCIE:

Zuid-Holland


FUNCTIE:

Adviseur Informatieveiligheid, Privacy en Data


PLAATS:

Alblasserdam


ORGANISATIE:

Gemeente Alblasserdam


DIENSTVERBAND:

36 uur


STARTERSFUNCTIE:

Nee


Logo Alblasserdam