ING gaat betaalgegevens klanten gebruiken voor advertenties

06-06-2019

ING gaat de af- en bijschrijvingen van klanten gebruiken om hen gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Klanten nemen automatisch deel aan het nieuwe systeem, tenzij ze aangeven dat ze dat niet willen. De bank heeft de privacyvoorwaarden aangepast ten behoeve van de nieuwe werkwijze.

Gebruik betaalgegevens toegestaan volgens ING

De ING voorziet geen legale obstakels voor het nieuwe systeem. Volgens de bank is het toegestaan de af- en bijschrijvingen van klanten te monitoren. Bovendien kunnen klanten die niet willen dat hun gegevens worden gebruikt voor persoonlijke advertenties, dat aangeven door in de privacy instellingen een schuifje op ‘uit’ te zetten.

AP wil onderbouwing

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat er niet zonder meer vanuit dat het nieuwe systeem van de ING in overeenstemming is met privacywetgeving. De privacywaakhond gaat contact opnemen met de ING, om te overleggen of het systeem te onderbouwen valt en voldoet aan de wet.

Eerdere discussie om delen betaalgegevens

In 2014 experimenteerde de ING ook met klantgegevens. Toen wilde de bank niet zelf betaalgegevens van klanten gebruiken, maar deze doorspelen aan bedrijven, die op basis daarvan konden adverteren. Dat plan ging toen niet door na kritiek van de AP en de Autoriteit Financiële Markten.

De PSD2-wet, die eerder dit jaar werd ingevoerd, bepaalde dat banken betaalgegevens ook met andere bedrijven mogen delen, maar alleen wanneer klanten daar expliciet toestemming voor geven.


Dit artikel is ook te vinden in het dossier PSD2

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over privacy, cybersecurity en data. Abonneer op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer