ACM dwingt webshop te stoppen met inzet van neplikes en nepvolgers

19-01-2021

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt webwinkel Bicep Papa B.V. te stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers bij de promotie van zijn producten via sociale media als Instagram. Bicep Papa is het bedrijf achter de bekende influencer Mobicep. Als Bicep Papa het gebruik van neplikes en nepvolgers niet stopt en voor de toekomst niet gestopt houdt, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro.

Bicep Papa heeft consumenten misleid met de inzet van neplikes en nepvolgers. Het bedrijf verkoopt voedingssupplementen en aanverwante producten via de website biceppapa.nl en maakt reclame via social media. Het is de eerste keer dat de ACM voor het misleiden van consumenten via neplikes en nepvolgers een sanctie oplegt. Bicep Papa is volgens eigen zeggen inmiddels gestopt met het kopen van neplikes en nepvolgers.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. Wij geven hiermee een duidelijk signaal af aan zowel aanbieders als gebruikers van neplikes en nepvolgers: dit moet stoppen.”

Onderzoek ACM naar online misleiding

De ACM heeft vastgesteld dat Bicep Papa tegen betaling neplikes en nepvolgers heeft gebruikt om zijn producten, zoals voedingssupplementen, te promoten op Instagram. Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht. Deze volgers en likes zijn nep, omdat ze niet van echte consumenten afkomstig zijn. Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden. De ACM legt een last onder dwangsom op om het bedrijf te dwingen met deze praktijken te stoppen en gestopt te houden.

De ACM heeft de afgelopen periode bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en vervolgens gemaand met hun praktijken te stoppen. Sommige bedrijven zijn al gestopt met hun praktijken, naar andere lopen nog onderzoeken Hierbij heeft de ACM ook klantbestanden gevorderd. Op basis van die klantbestanden gaat de ACM bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen gebruiken aanpakken.

Regels online promotie

De digitale economie is een agendathema voor de ACM. In de Leidraad Bescherming online consument heeft de ACM beschreven waar verleiding overgaat in misleiding. Daarin staat ook uitgelegd dat het inzetten van neplikes en nepvolgers niet is toegestaan.

Rol consument

Om consumenten te helpen zelf te herkennen of informatie echt of nep is, geeft de ACM tips via haar loket ACM ConsuWijzer. Ook ontvangt de ACM graag signalen van consumenten over hun ervaringen met online misleiding via neplikes, nepvolgers en nepreviews. Deze informatie gebruikt
de toezichthouder in haar onderzoek naar mogelijke overtredingen.

bron: ACM

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over privacy, cybersecurity en data. Abonneer op onze gratis nieuwsbrief.

Abonneer